[26] ,,ZOSTAŃ JEŚLI KOCHASZ'' & ,,WRÓĆ, JEŚLI PAMIĘTASZ'' - RECENZJA





Myślę, że każdy z nas chociaż raz słyszał o duologii składającej się z książek zatytułowanych
 ,,Zostań Jeśli Kochasz'' oraz ,,Wróć Jeśli Pamiętasz'' autorstwa Gayle Forman.
Mimo to, przypomnijmy sobie początki tej historii.


Mia straciła wszystko. Czy miłość pokona śmierć?
Po tragicznym wypadku, w którym zginęli jej najbliżsi, Mia trwa w stanie dziwnego zawieszenia. Musi podjąć decyzję, czy walczyć o odzyskanie przytomności, czy też poddać się i umrzeć. Próbując rozstrzygnąć ten dylemat, wspomina dotychczasowe życie.

                                                                                                                                                                     ~lubimyczytac.pl


Drugi tom jest po prostu kontynuacją poprzedniego, a więc żeby nie zdradzać fabuły tym, którzy być może nie mieli przyjemności zapoznać się z tymi tytułami, pozostawię go bez opisu. Tuż przed chwilą, odwiedzając wspominany powyżej portal lubimyczytac.pl, zobaczyłam, że ,,Wróć Jeśli Pamiętasz'' zostało wybrane na Najlepszą Książkę Młodzieżową Roku 2015
I szczerze mówiąc, nie mam pojęcia jakim cudem.


 ,,Uświadamiam sobie nagle, że umieranie jest proste. To życie jest trudne.''


Pierwszy tom czytałam bardzo dawno temu, jednak dość dobrze pamiętam moje odczucia względem tej książki. Sam temat jest bardzo dobry; osobiście należę do osób, które preferują ciężkie, uczące życia historie, a ,,Zostań Jeśli Kochasz'' właśnie do takich należy. Problem tkwi w autorce, która według mnie nie potrafiła należycie przekazać tego, co było jej pierwotnym zamiarem. Na potwierdzenie tego, mogę powiedzieć, że ekranizacja wyszła naprawdę fajnie. Potrafiła wzruszyć, zmusić do przemyśleń, a co więcej przedstawić główną bohaterkę jako normalną dziewczynę, w porównaniu do papierowej wersji, gdzie Mia była najzwyczajniej w świecie irytująca. Jednak pomimo licznych błędów, pojawiły się również pozytywne strony, mające miejsce w tragedii bohaterów. Smutny, dołujący klimat oraz oczekiwanie na rozwiązanie się akcji + zakończenie i ostatnie słowa Adama skierowane do jego dziewczyny podwyższyły moją ocenę. Prawdę powiedziawszy, finał książki głęboko wrył mi się w pamięć, a ta krótka przemowa chłopaka do dzisiaj wydaje mi się na swój sposób piękna. 



  Natomiast jeśli chodzi o drugi tom, byłam zdania, że dzięki narracji Adama ,,Wróć Jeśli Pamiętasz'' zyska w moich oczach. Niestety przeliczyłam się. Od razu, gdy na horyzoncie pojawiła się Mia, książka spadła na jeszcze niższy szczebel. Najprawdopodobniej ta dziewczyna została uhonorowana przez panią Forman darem hipokryzji, bo pomimo trudnej przeszłości, nic a nic nie usprawiedliwia jej zachowania. Raz mówi jedno, zaraz potem drugie, a biedny, zakochany Adam trwa w swoich uczuciach, nie widząc nikogo poza Mią
Definitywnie moja lista znienawidzonych postaci powiększyła się o jednego osobnika. 

Ponadto chciałam wspomnieć, iż mam dosyć schematycznego motywu pojawiającego się w najróżniejszych gatunkach literatury, gdzie (najczęściej) chłopak jest wielce utalentowanym muzykiem, a jego zespół w trakcie robienia kariery na skalę światową. Akurat pod tym względem do Mii nie mogę się przyczepić, bo mimo identycznych zainteresowań dziewczyna przynajmniej wybrała muzykę klasyczną i wiolonczelę, więc powiedzmy, iż mamy tutaj małą odskocznię od ciągłego wałkowania tego tematu. Tymczasem naprawdę czekam z niecierpliwością, aż dostanę książkę, w której główni bohaterowie, a szczególnie płeć męska będzie reprezentować przeciętną klasę naszego społeczeństwa.



,,Budząc się rano, powtarzam sobie: "To tylko jeden dzień, jeden dwudziestoczterogodzinny odcinek czasu, który musisz przetrwać".''


Najogólniej rzecz biorąc, radzę Wam, byście swoją przygodę z Adamem i Mią zakończyli na pierwszym tomie. W moim przypadku druga część znacznie popsuła zdanie, jakie wyrobiłam sobie po przeczytaniu ,,Zostań Jeśli Kochasz'', choć początek książki zdawał się gwarantować coś o wiele lepszego. Wiadomo, każda historia to również kwestia gustu, ale tym razem mówię 'nie'.

P.S. Swoją drogą, najlepszą opcją jak dla mnie będzie po prostu obejrzenie filmu. Szybsze, przyjemniejsze, gwarantujące większą dawkę emocji. 


Ocena:

,,Zostań Jeśli Kochasz'' - 5/10 ★
,,Wróć, Jeśli Pamiętasz'' - 3/10 ★

23 komentarze:

  1. Szczerze mówiąc mi kontynuacja jakoś bardziej przypadła do gustu, bo zwyczajnie więcej się w niej działo i bardziej "grała mi na nerwach", ale to były tego typu nerwy, które w książkach lubię, natomiast pierwsza część była mi bardziej obojętna. Co nie zmienia faktu, że ogólnie nie rozumiem takiego fenomenu tych książek, nie twierdzę, że są złe, bo oceniam je bardzo wysoko, jednak zdecydowanie uważam, że "Ten jeden dzień" i "Ten jeden rok" są lepszymi książkami tej autorki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem Ci, że jedyną książką tej autorki, jaką czytałam poza powyższą duologią, jest ,,Byłam Tu'' i nawet ta książka była ciut lepsza. Również nie rozumiem fenomenu obu tych części :/

      Usuń
  2. Miałem kupować, ale chyba jednak się wstrzymam.. to już któraś kiepska opinia o tych książkach.
    Zapraszam do mnie:
    www.themensbooks.blogspot.com
    www.instagram.com/mensbooks
    www.facebook.com/themensbooks

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie radzę, bo jak według mnie to strata pieniędzy :( Jak już to lepiej przeczytać darmowego ebooka, aby przekonać się, czy przypadnie Ci do gustu :)

      Usuń
    2. Ooo.. to jest jakiś pomysł! :)

      Usuń
  3. Czytałam, kontynuację bardziej z ciekawości. Pierwsza część była okej, druga już mniej. Dość krótkie historie, więc nie zajęło mi to dużo czasu. Film też średni, niestety... :(
    aga-zaczytana.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie wiem, dlaczego te książki stały się bestsellerami, ale no ktoś to musi czytać i wybierać :(

      Usuń
  4. My już sobie tą serię obgadałyśmy, prawda. Podobały mi się cytaty, bo niektóre były naprawdę piękne, ale serduszkiem pozostaje przy filmie.

    http://pattzy-reads.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie czytałam jeszcze tej serii, ale oczywiście kojarzę okładki, bo są dość charakterystyczne. Wiem, że moja znajoma podczas lektury rozpadła się na milion kawałeczków, ale bardzo często się z nią nie zgadzam w temacie książek, więc jestem skłonna uwierzyć Tobie :D Najlepiej samemu sprawdzić i się przekonać, o co chodzi... Może z ciekawości kiedyś zajrzę

    Pozdrawiam, Oktawia
    Babskie Czytanki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A dziękuję, że wierzysz w moje słowa haha ^^
      Tak jak mówisz, najlepiej samemu sprawdzić, jak byłoby w Twoim przypadku, jednak osobiście jestem zdania, że lepiej jest wykorzystać swój czas na bardziej wartościowe książki :)

      Usuń
  6. Nadal nie jestem w stanie przebrnąć przez pierwszą część ;_; Dzięki Tobie nie będę nawet próbować, a także kupować drugiej! :D
    http://podroozdokrainyksiazek.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj nie dziwię się! Nie kupuj drugiej, bo szkoda pieniędzy xd

      Usuń
  7. Ależ tu kolorowo!
    Powiem Ci, że książki kompletnie nie dla mnie, to nie mój świat po prostu, ale zostaję tu u Ciebie na dłużej, bo piszesz dobre teksty i na dodatek pięknie tu :D
    PS Po avatarku też widzę, że jestes śliczna :D
    Tak trochę posłodzę, żeby miło było, bo za dużo hejtu w tej blogosferze :D
    Pozdrawiam ciepło! :)
    Kasia z Recenzje Kasi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale mi miło! Twój blog jest jednym z moich ulubionych, więc tym bardziej taki komentarz bardzo dużo znaczy ^^ Dziękuję ślicznie ♥

      Usuń
  8. Uwielbiam obie te książki, jednak można byłoby przeżyć bez drugiej części.
    Pozdrawiam
    Biblioteka Tajemnic

    OdpowiedzUsuń
  9. Teraz się właśnie zastanawiam czy przeczytać ta książkę słyszę same niepozytywne lub na pół pozytywne recenzje tych książek heheh
    http://la-vida-en-los-libros.blogspot.co.uk/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze można się samemu przekonać :D Ja osobiście nie polecam, ale to rzecz gustu :)

      Usuń
  10. Pamiętam ile było szumu o te książki, a ja chyba sobie na razie podaruję, bo to chyba nie mój klimat :)
    rozczytane.blogspot.co.uk

    OdpowiedzUsuń
  11. Masz przecudny szablon *_*
    Bardzo podobała mi się ta duologia, a drugi tom chyba nawet bardziej niż pierwszy. Próbowałam jeszcze kilku książek Forman, ale już mniej przypadły mi do gustu :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci ślicznie ♥
      Ja ogólnie nie mogę się przekonać do stylu pisania Forman :( Czytałam jeszcze ,,Byłam Tu'' i co prawda podobała mi się bardziej niż powyższa duologia, ale i tak w dalszym ciągu nie byłam nią zachwycona:(

      Usuń

BOOKSTAGRAM

Najchętniej Odwiedzane Posty

SZUKAJ

WYŚWIETLENIA