[39] NAJLEPSZA KSIĄŻKA POLSKIEGO AUTORA, JAKĄ DO TEJ PORY CZYTAŁAM - ,,CIEMNOKRĄG'' DANIELA KOZIARSKIEGO [RECENZJA PATRONACKA]




Tytuł: ,,Ciemnokrąg''


Autor: Daniel Koziarski


Wydawnictwo: Novae Res


Data wydania: 25 października 2017 r.


Ilość stron: 304




Czasem jedna decyzja może zmienić całe twoje życie.
Rok 2009
Smutny finał pewnej imprezy. Rozpędzone BMW uderza w drzewo. Na skutek wypadku ginie nastoletni kierowca i pasażerowie.

Rok 2016

Borys, Natalia i Adam świętują zdany egzamin, ale wspólny wyjazd nad jezioro kończy się tragedią.
Błażej, gwiazda disco polo, skonfrontowany zostaje z pewną bezwzględną dziennikarką.
Wyjazd z narzeczonym na Open’era staje się dla Mai okazją do podjęcia trudnej decyzji.
Adrian zostaje oskarżony o przemoc seksualną przez nastolatkę, której udziela korepetycji.
Co łączy te historie?


Książka przekonuje przede wszystkim głęboką, wielostronną kreacją poszczególnych postaci, które, pełne niejednokrotnie sprzecznych uczuć – są po prostu brutalnie prawdziwe. Narrator potrafi też doskonale wyłuskać uczucia poszczególnych bohaterów: młodych ludzi, którzy na skutek tragicznych konsekwencji swoich błędów, muszą dokonywać niezwykle trudnych, niecodziennych wyborów. Doskonale pokazuje, jak w głowie dokonuje się proces prowadzący do skrzywdzenia drugiej osoby.
 

                                                                                                                                                           ~lubimyczytac.pl

Jeśli do przeczytania książki nie zachęcił Was powyższy opis, mam nadzieję, że zrobię to ja, ponieważ ,,Ciemnokrąg'' jest lekturą absolutnie obowiązkową dla osób, które zamierzają sięgnąć po coś z literatury tworzonej przez naszych polskich autorów.
Uwierzcie - ta powieść na długo nie pozwoli o sobie zapomnieć. 


 ,,Zrobiłem to, co było moralnie słuszne, ale pamiętaj, że ludziom nieszczęśliwym, żyjącym w poczuciu słusznych moralnie wyborów, prędzej czy później coś odpierdala.
I wiesz, bardzo się tego obawiam.''


Książka jest podzielona na cztery, pozornie różne od siebie historie, których opowiadać w przybliżeniu nie będę, gdyż opis w zupełności wystarczy, aby w naszej głowie pojawił się odpowiedni zarys fabuły. Istotny jest natomiast prolog, który równocześnie rozpoczyna i kończy tę powieść, łącząc każdą z opowieści nie tylko pod względem płynącego z nich przesłania, ale także krzyżując ostatecznie ścieżki naszych bohaterów.
 
Co natomiast czyni ,,Ciemnokrąg'' książką wyjątkową?

Przede wszystkim żywe, do bólu autentyczne postacie - specjalnie bardzo uważnie śledziłam dialogi i poczynania bohaterów, by sprawdzić, czy Koziarski jak większość autorów w celu nadania scenie odpowiednio mocnego wydźwięku wplecie choć jedną odpowiedź, komentarz, dowolne zdanie wypowiedziane przez jakąkolwiek z osób, które w normalnym życiu nie przyszłoby nam do głowy lub bynajmniej nie brzmiałoby tak pięknie. Jedyne co zaobserwowałam, to własne zdziwienie, iż da się stworzyć coś tak realnego, że podczas czytania można zapomnieć, iż mamy do czynienia z tworem  literackim.

Nieprzewidywalność zdarzeń - mimo iż każda z historii w istocie dotyczy tego samego, według mnie przekaz nie jest jasny i prosty do wyłapania dopóki nie dobrniemy do ostatniej strony powieści. Nigdy nie byłam ekspertem w domysłach, ale w tym przypadku naprawdę ciężko byłoby odgadnąć kolejne działania bohaterów. Ludzie bywają nieprzewidywalni w momencie zagrożenia, zatem kto może znać następny krok człowieka?

Przekaz i interpretacja - myślę, że wszyscy z nas znajdą w tej książce coś o sobie. Autor ukazał nam tutaj proces zmiany zachodzącej w człowieku pod wpływem czającego się niebezpieczeństwa, obawy przed utratą stabilności i kontroli nad swoim życiem oraz przymusu chronienia najbliższych osób. Temat choć poruszany przez niejednego pisarza, w gruncie rzeczy wymaga dobrej analizy i znajomości psychologicznej ludzkiego umysłu, przez co nie jest wcale prosty do zrealizowania. Daniel Koziarski stworzył powieść wielowymiarową, skłaniającą nas do głębokich przemyśleń nad własną egzystencją i skutkami podejmowanych wyborów. 





Pamiętam, że pierwszą książką, jaką dostałam do recenzji była ,,Kobieta, Która Wiedziała Za Mało'' (moją opinię na jej temat znajdziecie TUTAJ). Wcześniej zupełnie nie mogłam przekonać się do twórczości polskich autorów; zawsze trafiałam na pozycje, które ani trochę nie pokrywały się z moim gustem czytelniczym. Daniel Koziarski pomógł mi w przełamaniu tej bariery, dzięki czemu poznałam wiele godnych polecenia tytułów. Jednak na tle ich wszystkich to ,,Ciemnokrąg'' wyróżnia się najbardziej, zajmując na mojej półce honorowe miejsce. Mało jest książek, do których wracam, lecz tę z pewnością przeczytam niejednokrotnie. 


Nadal zastanawiacie się, czy opłaca się sięgnąć po tę pozycję?

Na siłę Was oczywiście nie zmuszę, ale zaufajcie mi, że nie będziecie żałować spędzonego przy niej czasu.




,,Ciemnokrąg'' to historia, która skłoni Was, by zajrzeć w zakamarki ludzkiej duszy,
 jakich przeważnie nie mamy ochoty oglądać. 
Zaskoczy, przerazi, zaintryguje na wiele długich godzin.
 
Ocena - 9/10 
_______________________________________________________________________
Za możliwość przeczytania książki przedpremierowo, objęcia jej patronatem medialnym oraz napisania rekomendacji na skrzydełku dziękuję serdecznie autorowi, a także wydawnictwu 

17 komentarze:

  1. Tym razem naprawdę szczerze mnie zainteresowałaś! Czegoś takiego do przeczytania właśnie szukałam. Świetnie napisana recenzja, gratuluję patronatu ♥ A książkę będę miała na oku.

    Pozdrawiam,
    Zuza

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo ♥
      A książkę naprawdę szczerze polecam :D

      Usuń
  2. Opis z lubimy czytać kompletnie mnie nie zainteresował - wręcz przeciwnie. Za to Twoja recenzja owszem :) Ja w dalszym ciągu mam niezrozumiały awers do polskich autorów, ale staram się walczyć z tą niechęcią. Ale jeśli mówisz że NAJlepsza to aż głupio się nie skusić :)

    booklicity.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem Ci, że ja również w dalszym ciągu jestem tego zdania, że zagraniczni autorzy o wiele bardziej przypadają mi do gustu, a nawet sam fakt, że obco brzmiące nazwisko na okładce wygląda lepiej niż polskie wskazuje na to, że nie pozbyłam się w całości tego uprzedzenia, ale w tym przypadku naprawdę warto przeczytać i zapoznać się z treścią :D

      Usuń
  3. To nie jest przypadkiem ten pan od "Zbrodni pozamałzeńskich"? :) Nie miałam w planach, ale paskudnie kusisz! ;)

    PS. Gratuluję! :)

    Pozdrawiam ciepło,
    Paulina z naksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się ^^ Choć o ile się nie mylę, Zbrodnie Pozamałżeńskie były pisane w duecie z jedną panią, której już dokładnie nie wskażę, żeby się nie pomylić xd Czytaj koniecznie! I dziękuję bardzo ♥

      Usuń
  4. Świetna recenzja i bardzo mnie zaciekawiłaś ;)
    Cudna okładka i gratuluje ;)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Zaciekawiłaś mnie nie na żarty! Koniecznie muszę sięgnąć po tę książkę! :)

    Pozdrawiam, maobmaze ♥

    OdpowiedzUsuń
  6. Gratuluję patronatu! :) Polscy autorzy potrafią zaskakiwać. Przekonuję się o tym co raz częściej :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Przekonałaś! Właśnie tymi bohaterami i dialogami. Zawsze przy czytaniu książek zastanawia mnie fakt, czy da się stworzyć dialogi, które są autentyczne. Podobnie mam z filmami, mam wrażenie, że połowa słów w ustach bohaterów brzmi sztucznie i naprawdę, nikt by ich nie użył w realnym życiu. Pierwszy raz widzę tę ksiązkę na oczy, ale chętnie po nią sięgnę!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo, że Cię przekonałam :D Nie zawiedziesz się na pewno ^^

      Usuń
  8. Szczere gratulacje patronatu! Nareszcie ten dzień nadszedł. :D
    "Ciemnokrąg" to kolejna książka przeczytana z Twojego polecenia i jest dokładnie tak, jak napisałaś: "zaskoczy, przerazi, zaintryguje na wiele długich godzin".
    Sięgnę po tę opowieść za kilka lat, aby przypomnieć sobie, jak wielkie emocje na mnie wywołała - podejrzewam, że wtedy również będę się nią zachwycała, bo jest po porostu niesamowita!

    OdpowiedzUsuń

BOOKSTAGRAM

Najchętniej Odwiedzane Posty

SZUKAJ

WYŚWIETLENIA